terug

DOORZOEK DE COLLECTIE

geavanceerd zoeken
De kaartspelers

Titel

De kaartspelers

Categorie
Prenten

Graveerder
Armand Rassenfosse (Luik, 1862 - 1934)
Armand Rassenfosse was een schilder, graveur, illustrator en lithograaf. Hij werd geboren in Luik op 6 augustus 1862 en volgde zijn opleiding aan de Academie voor Schone Kunsten bij A. De Witte. Als kunstenaar was hij stevig verankerd in de Waalse regio, werd in 1886 lid van de kring La Wallonie en illustreerde het gelijknamige tijdschrift. Een jaar later ging hij voor Auguste Bénard werken die zijn eigen drukkerij in Luik oprichtte. Dit werk liet hem toe zich te verdiepen in de techniek van de lithografie. In 1888 verbleef hij in Parijs waar hij bevriend werd met Félicien Rops. Samen stelden ze de Ropsenfosse op punt, een variant van de vernis mou. Om zijn affichage techniek te verfijnen, volgde hij in 1896 een stage bij de drukkerij Chaix in Parijs, waar hij samenwerkte met Jules Chéret. In hetzelfde jaar nam hij deel aan het Salon de La Libre Esthétique in Brussel. Vanaf dan ging zijn reputatie steil omhoog. De nationale en internationale tentoonstellingen evenals de opdrachten, vooral in het domein van de uitgaven, volgden elkaar snel op. Rassenfosse illustreerde verschillende literaire uitgaven. Zo verzorgde hij de etsen voor de bundel Fleurs du mal van Charles Baudelaire. Een ander teken van erkenning was zijn benoeming tot secretaris van de afdeling Schone Kunsten op de Wereldtentoonstelling van 1905 en zijn lidmaatschap van de administratieve commissie van de Academie voor Schone Kunsten van Luik. Rond 1906 maakte hij een crisis door. Vanaf dan paste Rassenfosse steeds frequenter de techniek van de olieverf op karton toe met meer intimistische scènes. Het overlijden van zijn zoon in 1913 en de verschrikkingen van de oorlog veroorzaakten bij de kunstenaar opnieuw een periode van twijfel. Zijn wereldbeeld wijzigde: zijn werk kreeg meer diepgang, zijn penseelstreek werd vloeiender en sneller. Het was in die periode dat hij voor het eerst het thema van het zelfportret aansneed. In 1930 werd hij lid van de Koninklijk Academie van België en kort voor zijn overlijden in 1934 werd hij benoemd tot directeur van de afdeling Schone Kunsten. (Bénézit, dl. 11, p. 448-449 en http://www.wittert.ulg.ac.be/fr/flori/opera/rassenfosse/).

Beschrijving
Op dit haast intiem tafereel speelt een man met kaarten. Voor hem zit de dood. Zal de kaart die hij juist getrokken heeft hem redden ? Betekent het een doodvonnis ? In de sinistere sfeer van het tafereel lijkt alleen het laatste mogelijk. De compositie brengt mee dat de beschouwer over de schouder van het slachtoffer meekijkt. De aandacht is zo toegespitst op de (fatale?) kaart, dat zij als enige lichtbron werkt.

Signatuur
gesigneerd en gedateerd (onderaan, links in de plaat): (a?) Rassenfosse 1926

Inscriptie
onderaan links in de marge : Rassenfosse / onderaan rechts in de marge : La partie de cartes

Datum
1926

Plaats vervaardiging
België

Thema
Kaartspel

Materiaal en techniek
Aquatint / Vernis mou

Afmetingen
189 × 185mm  

Tentoonstellingen
De kunst van het spel. 75 jaar Nationale Loterij, Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, Brussel, 2009-2010
Bokrijk, gokrijk. Kansen, gokken en spelen, Het Domein Bokrijk, Genk, 2005
In de ban van het spel. 70 jaar Nationale Loterij, Paleis voor Schone Kunsten, Brussel, 2004
 
Bibliografie
Joost De Geest, in De kunst van het spel (Annemie Buffels, algemene leiding), 75 jaar Nationale Loterij, Nationale Loterij - Mercatorfonds, 2009, p. 180-181
Joost De Geest, in Openbaar Kunstbezit Vlaanderen, De collectie van de Nationale Loterij, Openbaar kunstbezit in Vlaanderen, 2015
 
Nationale Loterij
Belliardstraat 25-33
1040 Brussel