terug

DOORZOEK DE COLLECTIE

geavanceerd zoeken

Titel

Ruin'd at a gaming table

Categorie
Prenten

Naar
William Hogarth (Londen, 1697 - 1764)
William Hogarth was een Brits schilder, tekenaar en graveur. Op jonge leeftijd ging hij in de leer bij de graveur Ellis Gamble, specialist in wapenschilden. In 1725 trad hij toe tot de tekenacademie opgericht door de schilder Sir James Tornhill, wiens dochter hij huwde. Geleidelijk aan mat Hogarth zich als kunstenaar een identiteit van karikaturist aan. Naast het graveren legde hij zich ook toe op het schilderen. Hij muntte uit in de satire van eigentijdse en morele onderwerpen die hij met realisme en een dramatische, bijna theatrale uitdrukkingskracht benaderde. In zijn “morele stukken” hekelde Hogarth de zeden van de Britse maatschappij: A Harlot’s Progress (1731) en A Rake’s Progress (1735) zijn daarvan sprekende voorbeelden. Al was de karikatuur een belangrijk kenmerk van Hogarth zijn talent, het was niet het enige: naast zijn bekendheid als schilder van genretaferelen, schilderde hij eveneens portretten, historische taferelen en religieuze werken. In 1735 was hij één van de ondertekenaars van een petitie die in het parlement leidde tot stemming over de “wet Hogarth”, die verbood prenten te drukken van kunstwerken zonder de toestemming van de kunstenaar. Als scherpe toeschouwer van zijn tijd, schiep hij originele composities die vaak vooruitliepen op hun tijd en de weg vrijmaakten aan hen die volgden, in het bijzonder Thomas Rowlandson en de satirische tekenaars van Punch. Door zijn werk als theoreticus opende Hogarth evenzeer de weg naar de erkenning van minder belangrijke genres zoals het portret, het landschap en de gravure, die een belangrijke rol speelden bij het ontstaan van de Engelse school. (Bénézit, dl.7, p. 116-117)
Uitgever
Henry Parker

Beschrijving
De acht schilderijen (en gravures) van A Rake’s Progress vertellen de geschiedenis van Tom Rakewell, die na een klein fortuin te hebben geërfd van zijn gierige vader, de weg van de losbandigheid en zelfdestructie volgde. Het ging om het tweede morele onderwerp behandeld door Hogarth. In 1730 publiceerde hij reeds A Harlot’s Progress over de loopbaan van een prostitué. Op plaat 6 zien we Tom geknield, blootshoofds en zijn lot vervloekend want hij heeft zijn tweede fortuin, geërfd door het huwelijk met een rijke oude vrouw, verloren met het spel. Niemand lijkt op hem te letten want alle spelers zijn in beslag genomen door hun eigen verlies of winst. Tom is niet de enige verliezer: rechts zit een chagrijnige man naast een vuur en links bedelt een edelman, verlangend om verder te spelen, om een voorschot bij een geldschieter. Het spel is één van de meest noodlottige ondeugden maar ondanks alles het meest verspreid in die tijd. Het decor is dat van de White’s Club in Soho. De spelers gaan zo op in het spel dat ze zich niet bewust zijn van de brand die zich aan het ontwikkelen is. Alleen twee croupiers blijken de rook opgemerkt te hebben. Het is vermoedelijk een verwijzing naar een brand die twee jaar voordien een groot deel van de ruimte in de as legde. ( "A Rake's Progress", Sir John Soane's Museum, [online], geraadpleegd op 11 mei 2014. URL : http://www.soane.org/collections_legacy/the_soane_hogarths/rakes_progress)

Serie
Deze prent is de zesde plaat in een serie van acht gravures samengebundeld in het werk A Rake’s Progress. Deze verzameling werd voor de eerste keer gegraveerd door Hogarth in 1735 naar zijn schilderijen uit 1733, vandaag bewaard in het Sir John Soane’s Museum. Deze reeks is vooral bekend dankzij de gravures die een enorm succes kenden en vele malen gereproduceerd werden.

Inscriptie
onderaan in het midden : Publish.d w.th y.e consent of Mrs. Hogarth, by Henry Parker, at n° 82 in Cornhill ; March 25, 1768.

Datum
1768

Plaats vervaardiging
Londen, Verenigd Koninkrijk

Materiaal en techniek
Burijngravure / Ingekleurde kopergravure / Ets

Afmetingen
262 × 300mm  

Nationale Loterij
Belliardstraat 25-33
1040 Brussel