Te Brugghe ende eldere. 580 jaar moderne loterijen

De eerste gedocumenteerde loterij, die ook de naam ‘loterij’ droeg en alle kenmerken had van een moderne loterij, vond plaats in Brugge in 1441. Onder deze naam en in deze vorm zou het spel de wereld veroveren.

Een lang verborgen schat uit het Brugse stadsarchief is de eerste vermelding van de loterij in de Lage Landen. In de stadsrekening van het boekjaar september 1441 tot september 1442 lezen we tweemaal een afrekening van de lotene vander scrooderie. Wat deze alinea’s zo belangrijk maakt is de vermelding van diverse prijzen. Het verloten van wat men scrooderie of het wijnschrodersofficie noemde was immers al een jarenlange bestaande praktijk, maar het verloten van meerdere geldprijzen was nog nooit eerder gedaan in onze (Noord-Europese) contreien.

In het Stadsarchief van Brugge presenteert de Nationale Loterij een tijdelijke tentoonstelling, waarbij je de reis kunt afleggen die de loterij heeft doorlopen van 1441 tot vandaag. De kenmerken van loterijen uit de middeleeuwen zien we nog steeds in het spel van vandaag. Het absolute paradepaardje is een virtual reality-film waarin we de allereerste loterij ter wereld tot leven brengen. Je kan er het hele gebeuren beleven alsof je er middenin stond op die historische dag in Brugge in 1441.
De toegang tot de tentoonstelling en de film is gratis.

Er is tevens een wandeling uitgestippeld die je voert langs de plaatsen in Brugge die een belangrijke rol hebben gespeeld in het loterijverhaal. Op het Van Eyckplein, naast de stadsschouwburg en op de Grote Markt staan er VR-kijkers waarin men het Brugge van toen kan bekijken.
En als je het hele verhaal over het ontstaan en de evolutie van de moderne loterijen wilt kennen, dan moet je zeker ons boek 'Te Brugghe ende eldere' lezen.

Voor alle info over de tentoonstelling, de wandeling en ons boek, klik hier: www.brugge1441.be/nl